Na het prachtige verkiezingsjaar 2018 was 2019 echt een tussenjaar. Een jaar waarin we als bestuur verder gegaan zijn op de goede weg: werken aan verbreding van onze beweging.

Door het instellen van de functioneringscommissie willen we de fractie optimaal begeleiden in hun openbare functie in de gemeenteraad. Voor een aantal fractieleden is de nieuwe klus een hele uitdaging. De fractie liet vaak een ander en helder geluid horen. Gedegen, verstandig en vanuit het hart. En dan is extra ondersteuning altijd welkom. Onze wethouder Jakobien Groeneveld heeft onder andere jeugdzorg, groen en de openbare ruimte in haar portefeuille. Vooral jeugdzorg is een pittig dossier. Dit vraagt om helderheid, scherpte en een gouden hart. En dat heeft ze!

Het afgelopen jaar konden we in april starten met een voltallig bestuur. Helaas moesten we om verschillende persoonlijke redenen afscheid nemen van een aantal bestuursleden, waaronder de campagneleider (CL) en de Digitale Media Manager (DMM). Met de overige bestuursleden zijn we langzamer, maar gestaag verder gegaan. Op dit moment weten we ons ook omringt door een viertal leden, die bij een aantal werkzaamheden behulpzaam zijn. Meer hulp is natuurlijk van harte welkom. Er moet in de komende twee jaar veel gebeuren om de landelijke verkiezingen in 2021 en de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 goed te laten verlopen. En goed betekent nóg meer zetels zodat we onze beweging naar een groener en socialer Nederland meer kracht kunnen geven..

Dus als je voor het komende jaar nog geen goede voornemens hebt: denk er dan eens over na hoe jij kunt helpen om Zoetermeer voor jou en je mede-inwoners een nog fijnere plek kunt maken om te leven. En als je al goede voornemens hebt, dan kan er misschien nog een kleine taak bij? Als je op lokaal actief (in “Mijn GroenLinks”) jouw interesses opgeeft, dan nemen wij contact met je op.

Namens GroenLinks Zoetermeer wens ik iedereen hele fijne feestdagen en graag proost ik samen met jullie op een mooi, groen, gezond en een dynamisch 2020 tijdens de nieuwjaarsborrel op 4 januari!

Klaas Dijkhuis, voorzitter a.i. GroenLinks Zoetermeer