GroenLinks is heel blij dat er een nieuw zwembad in Zoetermeer komt. De inwoners wachten, sinds Het Keerpunt gesloten is, al jaren. GroenLinks is blij dat het college de raad goed heeft geïnformeerd met betrekking tot de keuzemogelijkheden. Zo kreeg raadslid Armin Bauer afgelopen donderdag een rondleiding op twee locaties (Van Doornenplantsoen en het Van Tuyllpark).

Het fiets – en autoverkeer op de Van Doornenplantsoen kan zorgen voor een verminderde verkeersveiligheid. Natuurlijk hoopt GroenLinks dat iedereen met de fiets of het openbaar vervoer wil en/of kan reizen, maar we zijn ook realistisch. Een ander nadeel zou de verhuizing van korfbalvereniging Phoenix zijn. Dat is niet fijn voor hun en wij zijn bang dat die verhuizing ten koste van groen in een andere omgeving zal gaan.

Het Van Tuyllpark ligt niet midden in de stad en daarom heeft GroenLinks zorgen over de sociale veiligheid op deze locatie. Mocht er in de gemeenteraad een meerderheid stemmen voor het Van Tuyllpark, is GroenLinks van plan een motie in te dienen om hier expliciet aandacht voor te vragen. We zien ook graag een visie verschijnen voor het gehele Van Tuyllpark.

GroenLinks verwacht dat er bij de keuze voor en bouw van het zwembad gekeken wordt naar duurzaamheid en toegankelijkheid. Op het gebied van duurzaamheid gaan wij voor nul op de meter en ook een chloorvrij zwembad behoort wat ons betreft tot de mogelijkheden. Tijdens de raadsvergadering van 26 november zal er een definitieve keuze gemaakt worden wat betreft de locatie van het nieuwe zwembad.