Jordy Boerboom (fractievoorzitter)

GroenLinks strijd sinds de sluiting van het Keerpunt voor voldoende zwemwater in de stad. Tijdens de recente onderhandelingen is het eindelijk gelukt een nieuw zwembad te krijgen in de stad. Nadat eerder was besloten het nieuwe zwembad in het van Tuyllpark te bouwen, is er afgelopen maandag akkoord op het krediet en de uitgangspunten gekomen. De fractie heeft tijdens het debat zich hard gemaakt dat er een duurzaam en vooral betaalbaar zwembad komt voor alle inwoners!

In het voorstel van het college waren gelukkig al veel groene elementen ingebouwd. Zo gaat er onder andere gekeken worden hoe de uitwisseling met het Silverdome voor minder energieverlies bij de verwarming van het water geregeld kan worden. Verder zal er gestreefd worden naar het gebruik van de nieuwste technieken op het gebied van zwembaden, wat mogelijk zal resulteren in een energie neutraal gebouw.

Waar het college sterk heeft gekeken naar duurzaamheid ligt dat wat anders, waar het gaat om de betaalbaarheid voor de burgers. In het voorstel wordt gerekend met 6 euro per toegangskaartje. Inwoners met een kleine beurs worden daarmee al snel uitgesloten om regelmatig naar het zwembad te kunnen. De fractie had daarom een motie ingediend om te bekijken hoe ook de inwoners met een kleinere portemonnee regelmatig naar het nieuwe zwembad kunnen. Helaas is de motie met 13 voor en 22 tegen verworpen. Dat neemt niet weg dat de fractie de komende jaren zal blijven zoeken naar manieren om het nieuwe zwembad voor iedereen toegankelijk te houden.