Iedereen herinnert zich nog levendig de hitte records van de afgelopen zomer. Je zou echter bijna vergeten dat De Groenen een record aantal zetels veroverde bij de Europese verkiezingen in mei van dit jaar, van 52 naar 75, en daarmee nu de vierde grootste partij is in het Europese parlement na de traditionele drie. Is deze uitschieter eenmalig of is er sprake van een trend?

Volgens de politieke barometer (Ipsos 2019) schommelt GroenLinks tussen de 16 en 14 zetels. Die opgaande lijn lijkt dus niet zomaar vanzelfsprekend, ook al werd onlangs wel de stevige basis voor de groei van groen in West Europa overtuigend aangetoond (De Groene Amsterdammer nr.35, 2019). Groene politiek gaat daarbij niet alleen over het einde van de wereld (klimaat-crisis), maar ook over het einde van de maand (herverdeling zodat iedereen kan delen in de zaken die het leven beter maken, met name wonen, werken, zorg & onderwijs). En steeds meer kiezers, jong en oud, tekenen dus bewust voor een dergelijke toekomst.

Het politieke jaar is begonnen

In Zoetermeer maakte GL een hele goede uitslag bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen in 2018, van 2 naar 5 zetels en veranderde van oppositiepartij in een coalitiepartij. Het betekende ook het begin van een hele leerzame periode voor zowel Jakobien in haar nieuwe rol als wethouder, als de meeste fractieleden en bestuursleden, die aan hun “eerste termijn” zijn begonnen. Bovendien leidde o.a. de gedecentraliseerde jeugdzorg in Zoetermeer, zoals bij veel andere gemeenten, tot grote tekorten op de begroting met pijnlijke beslissingen als gevolg. In deze turbulente tijden is het daarom des te belangrijker dat onze afdeling op koers kan blijven, waarbij fractie en bestuur goed samenwerken om de groene verandering te realiseren en sociale cohesie te vergroten (verkiezingsprogramma 2018-2022) en daarbij goed zichtbaar te zijn voor onze leden en het algemeen publiek. Dat zal van iedereen in het nieuwe politieke jaar extra inzet en tijd vragen, maar het zal zeker ook bijdragen aan minimaal het behoud van onze zetelwinst bij de volgende verkiezingen in 2022. In dat kader zijn we onlangs op zoek gegaan naar een nieuwe Digitale Media Manager (DMM) en een nieuwe campagneleider (CL). Jullie tips en/of aanmelding zijn zeer welkom. Sammy Al-Ghazi en Marieke Spekreijse, de twintigers in ons bestuur hebben het bestuur verlaten, omdat zij hun prioriteiten nu ergens anders liggen. Wel zullen zij actief lid blijven binnen GroenLinks Zoetermeer, ieder op zijn/haar eigen terrein. We begrijpen ook hun prioriteit aan hun nieuwe uitdagingen op school en werk.

Via de nieuwsbrief zullen we jullie dit najaar op de hoogte houden van de versterkingen. En als onze intenties goed uitpakken, zal je GroenLinks komend jaar vaker horen en zien in Zoetermeer. En op die manier willen we er ook aan bijdragen dat de groei van groen en sociaal, lokaal en landelijk, een gestage trend zal vormen en niet een eenmalige uitschieter is.