Zaterdag 21 september was het World Cleanup Day. In landen, steden en dorpen over de hele wereld gingen veel vrijwilligers de straat op om afval op te ruimen. Zo ook in Zoetermeer. Op veel plekken lagen blikjes, pizzadozen, plastic afval, kleding en nog veel meer. Maar wat we het meeste zijn tegengekomen zijn sigarettenpeuken.

GroenLinks hielp hier natuurlijk graag aan mee en daarom zijn verschillende raads- en commissieleden, bestuursleden en gewone leden aan het opruimen geweest. Onze dank gaat ook uit naar wethouder Jakobien Groeneveld. Zij is door heel Zoetermeer gefietst om bij meerdere groepen aanwezig te zijn en haar dank uit te spreken aan de opruimers. Zelf hielp ze ook een handje. Zij vond de gesprekjes met de kinderen prachtig. Eén van de kinderen sprak de onsterfelijke woorden: ‘Ik denk dat de natuur heel blij is, dat wij dat opruimwerk voor haar doen vandaag.'

Terwijl op verschillende locaties mensen aan het opruimen waren, fietsten Jordy en Joram met de GroenLinks-bakfiets langs drie Zoetermeerse groepen om heerlijke peren uit te delen en het zwerfvuil af te voeren. De start was bij IKC de Klimboom. Een grote groep van wel 30 kinderen en hun ouders maakten de omgeving zwerfvuil-vrij. Daarna fietsten Jordy en Joram naar het plein van de Paulusschool. In de omgeving van de Oranjelaan werd veel zwerfvuil verzameld. De afsluiting van de actie was bij het Kadoelerbos, waarbij bewoners, kinderen en ouderen de handen ineen sloegen om ook deze buurt schoner te maken. Met elkaar en in samenwerking met de gemeentelijke dienst Schoon is Gewoon hebben we Zoetermeer een beetje schoner gemaakt.

Een geweldige, plezierige en schone actie!

Klaas Dijkhuis, secretaris.