Het voorjaarsdebat van dit jaar was aanleiding voor de oppositie om afgelopen maandag het gesprek aan te gaan met de coalitiepartijen. Tijdens dit debat heeft de oppositie het gevoel gehad mee te doen voor de bühne en geen enkele ruimte te krijgen van de coalitiepartijen. GroenLinks begrijpt en herkent dat gevoel, maar ziet ook een grotere uitdaging voor de Zoetermeerse raad.

Het zijn geen makkelijke tijden om de stad te besturen. Het rijk wil niet bijdragen aan de tekorten van gemeenten, waardoor er fors bezuinigd moet worden. Ook in Zoetermeer is er een gat van 14 miljoen in de begroting dat gedicht moet worden. Dat betekent lastige keuzes maken in een coalitie die verschillende kleuren bevat. In het voorjaar zijn onderhandelingen geweest over de invulling van de bezuiniging, waarin de fractie zich stevig heeft opgesteld om de mensen en het groen zoveel mogelijk te ontzien. Het resultaat is een flink pakket aan bezuinigingen die bij alle coalitiepartijen pijn doet.

Naast het inzetten op onze speerpunten hebben wij binnen de coalitie altijd aandacht gevraagd voor de partijen die niet aan tafel zaten. Voor de fractie is dit onder andere belangrijk om tot goede discussie en besluitvorming te komen. Daarnaast kunnen partijen zich profileren en worden zoveel mogelijk Zoetermeerse kiezers gerepresenteerd. Tot slot weet de fractie als geen ander hoe het is om in de oppositie te zitten en hoe fijn het is om af en toe iets van je idealen te bereiken. De realiteit is helaas dat andere partijen in de coalitie dit geen probleem vinden.

Echter, ook met een paar kruimels voor de oppositie, zoals het bij andere besluitvorming gaat, is het de vraag of deze vorm van dualisme in de raad daadwerkelijk bijdraagt aan een stevige democratie. De Zoetermeerse raad beperkt zich immers, mede hierdoor, al jaren tot haar controlerende taak. Ambities en doelen zijn woorden die weinig vallen in het tijdens vergaderingen. Wat de fractie betreft zou de oppositie daar het debat over moeten voeren. Hierbij zullen ze GroenLinks meteen aan haar zijde vinden.