De fractie heeft tijdens het begrotingsdebat gepleit om in tijden van financiële crisis op de begroting vooral oog te houden voor de inwoners van Zoetermeer. Het is belangrijk om naast de bezuinigingen ook te durven investeren in onze inwoners. Dat neemt niet weg dat iedereen gaat merken dat de gemeente een stapje terug moet doen. Tijdens het debat heeft GroenLinks 8 moties ingediend, waarvan er 3 zijn aangenomen en 3 zijn ingetrokken met toezeggingen van het college.

Sinds de tekorten in de jeugdzorg staat de gemeente voor een grote financiële uitdaging. Nog steeds wil het rijk niet over de brug komen met extra middelen ondanks de grote oproep van veel gemeenten. Onze wethouder (Jakobien Groeneveld) spant zich maximaal in om daar verandering in te krijgen. Om te voorkomen dat kinderen geen jeugdzorg krijgen is gekozen om naar de hele begroting te kijken voor ombuigingen en bezuinigingen.

De begroting was een vertaling van de aangekondigde ombuigingen en bezuinigingen bij het Voorjaarsdebat met daarin lastige keuzes, zoals het verlagen van het PGB-tarief in de Jeugdzorg en bezuinigingen op de bibliotheek. Daartegenover biedt het ook de kans om bijvoorbeeld een nieuw afvalbeleid (diftar) in te voeren waardoor we weer een stap kunnen maken naar verduurzaming. De fractie heeft het college nogmaals gevraagd om goed te monitoren wat het betekent voor inwoners en maatwerk toe te passen in schrijnende situaties. Mede omdat een aantal ombuigingen nog concreet gemaakt moeten worden.

Daarnaast is het juist nu ook de tijd om te investeren in onze inwoners. Immers enkel bezuinigingen bieden risico op een grotere vraag van ondersteuning aan inwoners in de toekomst. De fractie is blij dat het college daarom ook gaat investeren in onder andere inwoners schuldenvrij, een lokaal actieprogramma huiselijk geweld en de strijd aan gaat met eenzaamheid.

Een ander heikel punt die u mogelijk ook in uw omgeving ervaart is (het gebrek aan) het bouwen van woningen. Op dit moment krijgt het college maar moeizaam projecten van de grond. Wat de fractie betreft moet het college niet op 50 projecten tegelijk willen inzetten, maar meer focus aanbrengen. De wethouder heeft toegezegd komend jaar de raad mee te nemen in de keuzes die gemaakt gaan worden.

De fractie heeft tijdens het debat ook nog een aantal moties opgesteld om het college op bepaalde punten nog wat kansen aan te reiken. De volgende moties zijn daarbij aangenomen: ruimte voor tijdelijke natuurontwikkeling op bouwlocaties, inwoners beter te helpen bij gemeentelijke balies en meer ruimte voor Street Art. De moties voor een Zoetermeerse Kinderombudsman en de minister op te roepen de snelheid op de A12 te verlagen hebben het helaas niet gehaald. Maar wellicht dat een oproep aan de minister nu niet meer nodig is en dat de snelheid toch al naar maximaal 100 km/u gaat.

Terugblik door Jordy Boerboom.

Tekstuele bijdrage fractievoorzitter Jordy Boerboom tijdens begrotingsdebat:

Spreektekst Jordy Boerboom

Toelichting op onze moties:

Tijdelijke Natuur in Zoetermeer (aangenomen)

Inwoners beter helpen bij gemeentelijke balies (aangenomen)

Zoetermeer opfleuren met Street Art (aangenomen)

Zoetermeerse Kinderombudsman (niet gehaald)