GroenLinks maakt zich hard voor Tijdelijke Natuur in Zoetermeer. Waarom zouden we bouwlocaties braak laten liggen terwijl er veel dier- en plantensoorten (biodiversiteit) een tijd zouden kunnen leven?

Wat is Tijdelijke Natuur
Tijdelijke Natuur is natuur die uit zichzelf ontstaat, met de wettelijke toestemming om deze op een later tijdstip weer te verwijderen. Dit kan op terreinen waarop de eindbestemming nog niet (geheel) is gerealiseerd. Dit is mét goedkeuring vanuit de Wet natuurbescherming.

Wat heb je eraan?

Natuur kan je nooit genoeg hebben. Ruimte voor planten en dieren en genot voor mensen die er in de buurt wonen. Nu worden plekken waar gebouwd moet worden vaak kaal gehouden. Zo voorkomt de eigenaar dat er planten en dieren komen te zitten die de bouw later tegen kunnen houden. Je kan er ook anders mee omgaan, namelijk door de regeling Tijdelijke Natuur in te zetten.

Wat is Tijdelijke Natuur in de praktijk?
In de praktijk heeft de eigenaar een keuze tussen ‘niets doen’ op het Tijdelijke Natuurterrein of het nemen van inrichtings- en of beheermaatregelen die de biodiversiteit bevorderen of extensief recreatief gebruik mogelijk maken. Niets doen houdt in dat het terrein met rust gelaten wordt. Wilt je meer dan kan je inrichtingsmaatregelen nemen zoals steilwanden, poelen, het afgraven van een bovenlaag, e.d. en aan maatregelen voor recreanten, zoals een eenvoudig wandelpad. (www.tijdelijkenatuur.nl)

Voor de eigenaar is het niet moeilijk

Het gebied kan via een ‘ontheffing’ of via de ‘gedragscode’ onder Tijdelijke Natuur gebracht worden. Je moet aangeven welke soorten er al voorkomen en, als je wilt gaan bouwen, welke er dan voorkomen. Zeldzame soorten worden dan door een ecoloog ‘verplaatst’ en de bouw kan beginnen.

Tijdelijke Natuur in Zoetermeer

Zoetermeer kent een behoorlijk grote bouwopgave. Er komen 10.000 woningen bij. Deze zorgen ervoor dat de wachtlijsten van woningzoekenden afnemen en mensen kunnen verhuizen als ze groter of kleiner willen gaan wonen. Veel van de woningbouwlocaties zijn al bekend en ‘wachten’ op de start van de bouw. Dit wachten kan soms jaren duren. Het maken van bouwplannen ín de stad is complex en de procedures duren lang. Veel van deze locaties kunnen volgens ons goed ingezet worden als Tijdelijke Natuur. Zo kunnen we de lokale biodiversiteit helpen en remmen we geen ontwikkelingen af.