Met de visie heeft Zoetermeer een stip op de horizon gezet en om te kunnen beoordelen of we op koers liggen, moeten we goed naar het heden en verleden kijken. Wat zijn de effecten van de door ons gekozen maatregelen op de situatie die we signaleerden in de Staat van Zoetermeer.
We zien grote maatschappelijke gevolgen door mondiale crisissen zoals oorlog en klimaatverandering. Dat geeft onzekerheid en heeft ook direct tot hogere energiekosten en een grotere inflatie geleid. Welk effect heeft dat op de door ons uitgezette koers richting die stip op de horizon. Is dat nog steeds de optimale koers? En gaan we snel genoeg of is bijstelling van de visie noodzakelijk?

2040 is nog slechts 14 jaar, dat is een korte horizon. Een beetje project zoals woningbouw kost zomaar 8 tot 10 jaar. En dan moet er voldoende capaciteit zijn, we moeten tenminste de juiste prioriteiten stellen aan de inzet van beschikbare capaciteit en daar maakt GroenLinks zich zorgen over. Zeker als we lezen dat we vanwege beperkte capaciteit bijvoorbeeld nog niet kunnen beginnen aan Seghwaert.

Seghwaert is gebouwd in de jaren 70, toen grote aantallen woningen zijn gebouwd en weilanden in de bekende bloemkoolwijken werden getransformeerd, de zogenaamde boeggolf. Door krappe wijkinrichting en diversiteit in bouwvormen is het niet eenvoudig om deze wijk te renoveren en vernieuwen. Vandaar de vraag aan het college: wat is er nodig om eerder te beginnen aan Seghwaert? Wethouder Iedema heeft hierop nog geen antwoord. Aan het einde van de komende zomer, zo belooft hij, is er meer duidelijk wanneer er tijd is voor Seghwaert.

Nederland is in 2050 volledig circulair. Wat betekent dat voor Zoetermeer? In de huidige visie staat daar nog nauwelijks iets over. Als uit onderzoek blijkt dat bedrijven gemiddeld 25% meer ruimte nodig hebben dan moet dat snel in kaart gebracht worden. We moeten voorkomen dat bedrijven om die reden de stad verlaten. Als dat grotere veranderingen van de inrichting van de stad vraagt, bijvoorbeeld het verplaatsen van bedrijven en herindeling industrieterreinen, betekent dat een gebiedsaanpassing op grotere schaal waar we veel meer tijd voor nodig hebben. In samenwerking met de bedrijven kan dat zomaar 15 - 20 jaar duren.

GroenLinks vindt het noodzakelijk om ook de volgende stip op de horizon te zetten en snel te beginnen aan de visie Zoetermeer 2050 en vraagt of het college het hiermee eens is. De wethouder is terughoudend. Hij neemt liever kleine stapjes en waakt ervoor een te grote broek aan te trekken.

Aan het einde van de zomer komt de nieuwe strategische agenda. Qua opwarming van de aarde kan dat pas in oktober zijn, maar hopelijk is die er eerder. GroenLinks kijkt er in elk geval naar uit. Hopelijk weten dan bijvoorbeeld de inwoners van Seghwaert waar ze aan toe zijn.
En later dit jaar komt het tweede deel van de visie Zoetermeer 2040, de Ruimtelijke strategie. Het zou mooi zijn als de raad die op 4 november dit jaar kan vaststellen.

GroenLinks hoopt dat de kleine stapjes die het college wil zetten in de goede richting gaan. Hopelijk geven de stapjes voor inwoners en bedrijven voldoende zekerheid waar we met deze stad naartoe gaan. En wat voor GroenLinks heel belangrijk is: kan Zoetermeer op tijd een circulaire economie opbouwen?