Dat betekent elektrisch rijden. Die energie moet wel ergens vandaag komen. Raadslid Walter van Steenis legt uit.

Opwekken met windmolens gaat moeizaam en in Zoetermeer is daarvoor onvoldoende ruimte. Zonnepanelen gaat beter, maar ook daarvoor is veel ruimte nodig. Elektrische auto’s zijn mede de oorzaak zijn van de toenemende vraag naar capaciteit. Maar zij kunnen ook een oplossing betekenen door stroom terug te geven aan het net, het zogenaamde bidirectioneel laden. Slimme oplossingen zijn nodig. Want het stroomnet is bijna vol en de drukte op het net neemt de komende jaren alleen maar toe.

Veel inwoners willen bijdragen aan een stad zonder CO2 uitstoot. GroenLinks en PvdA krijgen van hen niet alleen vragen over het ‘traditioneel’ opladen van auto’s, maar ook over het bidirectioneel opladen en ontladen van auto’s op openbaar gebied. Wat is daarvoor nodig?

GroenLinks en PvdA hebben daarom de volgende schriftelijke vragen gesteld aan het college:

  1. Hoe kunnen we de inwoners zonder privéparkeerplaats, die graag een bijdrage willen leveren aan emissievrije mobiliteit en ook willen helpen met het stabiliseren van het net, faciliteren zodat ook zij een bijdrage aan de stad kunnen leveren?
  2. Wanneer worden de eerste (experimentele) laadpalen, die geschikt zijn voor bidirectioneel laden, in de openbare ruimte geplaatst?
  3. Welk alternatief ziet het college in de toekomst om zonder gebruik te maken van beschikbare accucapaciteit van elektrische auto’s het net te stabiliseren?