Het bestuur van GroenLinks Zoetermeer is al volop bezig met de voorbereidingen voor de verkiezingen van 2022. Het lijkt nog heel ver weg, maar het is belangrijk om op tijd te beginnen. Verschillende commissies zijn belangrijk in de aanloop naar goede verkiezingen met daaropvolgend goede resultaten. Daarom zijn wij op zoek naar enthousiaste leden voor de kandidatencommissie, de programmacommissie en ook het campagneteam.

Als bestuur van de afdeling vinden wij het belangrijk dat de kandidatencommissie bestaat uit mensen met ervaring in de politiek, ervaring in een kandidatencommissie en/of vanuit hun werk betrokken zijn bij werving- en selectie. Het samenstellen van een goed team is het doel, daarom is het ook zo belangrijk dat de leden van de commissie gevoel hebben voor teamvorming. Bij de samenstelling letten we op diversiteit, ervaring en kwaliteit. Diversiteit betekent voor ons, naast verschil in afkomst, overtuiging en achtergrond, ook: nu nog geen ervaring in een kandidatencommissie, maar wel andere kwaliteiten.

In dezelfde algemene ledenvergadering wil het bestuur ook mededeling doen van de programmacommissie. Deze commissie gaat aan de slag met het verkiezingsprogramma voor de raadsperiode 2022-2026. De tijd na en de impact van de coronacrises vraagt nog veel meer om verandering in hoe we met elkaar en het milieu omgaan en welke economische keuzes er gemaakt worden. Het wordt een stevige klus om aan deze veranderingen en doelstellingen woorden te geven. We stellen ons voor dat een kerncommissie van ongeveer zes personen de supervisie neemt over het traject. De commissie bestaat uit leden van GroenLinks Zoetermeer met daarbij een belangrijke inbreng vanuit de huidige fractie. Deze kerncommissie coördineert de inbreng van een bredere schrijfgroep. Voor zowel de kerngroep als voor de schrijfgroep vragen we mensen die ons willen helpen.

Heb je meer een praktische inslag en ga je voor hand- en spandiensten, geef je dan op voor het campagneteam. Prachtige en ijzersterke kandidaten en een prachtig programma, maar als niemand daar iets van ziet en hoort, dan kunnen we een goede verkiezingsuitslag wel vergeten. Daarom is een ijzersterk en flitsend campagneteam van onschatbare waarde. Als medewerker van het campagneteam draag je bij aan het organiseren van verschillende campagne gerelateerde activiteiten. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat huis-aan-huis gaan van grote invloed is op de verkiezingsresultaten. Daarom is het ontzettend van belang dat er vrijwilligers zijn die hier het voortouw in nemen. Het campagneteam heeft ook ruimte om zelf met initiatieven te komen om de zichtbaarheid van de afdeling te vergroten.

Alle commissies doen hun werk onder de verantwoordelijkheid van het bestuur. Het bestuur legt uiteindelijk verantwoording af aan de leden. Heb je zin, de mogelijkheid, de deskundigheid en de inspiratie ons te helpen om straks in 2022 GroenLinks nog nadrukkelijker op de Zoetermeerse kaart te zetten? De aanmeldingen ontvangen wij dan graag uiterlijk 15 mei via bestuur@groenlinks-zoetermeer.nl. Daarna gaan we met mogelijke gegadigden in gesprek en stellen we de commissies samen. Heb je eerst nog een vraag over de commissies of wil je met iemand praten die ervaring heeft? Neem dan ook zeker even contact op met ons via hetzelfde mailadres!