GroenLinks Zoetermeer wilde de jaarwisseling graag bespreken en tijdens de raadsvergadering van 18 mei stond dit onderwerp dan ook op de agenda. Voor GroenLinks is duidelijk dat de traditie van het afsteken van vuurwerk met veel overlast en (gezondheids)schade gepaard gaat. Uit onderzoek blijkt dat inmiddels een meerderheid van de Nederlanders het niet langer verantwoord vindt om op de oude manier vuurwerk te blijven afsteken. Daarom diende de fractie, samen met CU-SGP en FvdB, een motie in met de oproep om Zoetermeer consumentenvuurwerkvrij te maken.

De fractie begrijpt de bezwaren van tegenstanders en weet dat de meningen over het al dan niet afschaffen van consumentenvuurwerk verschillen, maar in onze belangenafweging kiezen wij voor verbetering van de gezondheid van inwoners en vermindering van de negatieve impact van de jaarwisseling op het milieu, de luchtkwaliteit en (huis)dieren. ’’Al jaren geeft GroenLinks Zoetermeer de voorkeur aan een alternatieve invulling van het nieuwjaarsfeest en dat standpunt zullen wij blijven uitspreken. De vrijheid van de een mag wat ons betreft niet ten koste gaan van de gezondheid van een ander,’’ zo stelt raadslid Walter van Steenis.

Steeds meer steden kiezen voor een consumentenvuurwerkvrije jaarwisseling. Helaas bleek tijdens de bespreking dat er binnen de Zoetermeerse gemeenteraad te weinig steun is voor deze motie. De fractie heeft hard gewerkt om het onderwerp bespreekbaar te maken en dat is gelukkig gelukt. Ook zegde burgemeester Lokker toe een brief aan de minister van Justitie te sturen en aan te dringen om ‘maatregelen te organiseren tegen de excessen en daarmee de handhaafbaarheid op lokaal niveau te vergroten’. Maar juist het gebrek aan mogelijkheden tot handhaving is voor GroenLinks een extra reden om consumentenvuurwerk te verbieden. Zoals de burgemeester al aangaf tijdens de vergadering, dit onderwerp zal nog wel eens ter sprake komen in de gemeenteraad en dat klopt, we geven de moed niet zo snel op.