Jakobien Groeneveld (42) is de kandidaat-wethouder voor GroenLinks Zoetermeer. De fractie heeft Groeneveld naar voren geschoven. De partij heeft besloten om mee te gaan onderhandelen over een akkoord voor de stad. Als daar een akkoord uit komt, zal Groeneveld als wethouder van GroenLinks geïnstalleerd worden.

Uiteraard moeten in dat collegeakkoord op het gebied van groen en duurzaam én op sociaal gebied herkenbare en concrete punten voor de partij staan. De partij gaat de gesprekken met VVD, LHN, D66 en CDA de komende weken vol vertrouwen tegemoet.

Oud-fractievoorzitter

Jakobien Groeneveld was eerder raadslid en fractievoorzitter tussen 2010 en 2016 voor GroenLinks Zoetermeer. Zij is sinds haar 16e al actief voor de partij en was in de afgelopen jaren onder andere afdelingsvoorzitter van GroenLinks Zoetermeer en vice-voorzitter in het bestuur van GroenLinks Zuid-Holland. Ook was ze voorzitter van de kandidatencommissie van GroenLinks Lansingerland en zit ze in de Raad van Toezicht van de Stichting Jeugd en Jongerenwerk Midden-Holland. In het dagelijks leven is Groeneveld senior communicatieadviseur bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Fractievoorzitter Jordy Boerboom: “Met Jakobien hebben we een wethouderskandidaat met diepe wortels in de partij en een stevige, communicatieve persoonlijkheid. Ze is iemand waar mensen graag mee praten en een ervaren bestuurder.”