Op 27 november 2008 heeft het bestuur een ludieke actie in het stadshart georganiseerd. De actie was een groot succes.
Het doel van de actie was om het winkelend publiek bewust te maken van hun koopgedrag. Hiervoor werden winkelende Zoetermeerders uitgenodigd in een heuze huiskamer, die met behulp van de Pelgrimshoeve op het stadhuisplein was ingericht. In de huiskamer kon men onder het genot van een kopje koffie bezinnen op de aankopen die ze hadden gedaan. Veel van de aankopen zijn impulsief; zeker rond de feestdagen wordt veel gekocht. Vaak zijn er goede alternatieven die niet alleen beter zijn voor het milieu, maar ook voor de eigen portomonnee.
Tevens was deze actie een goed moment om het nieuwe logo van GroenLinks onder de aandacht van het winkelend publiek te brengen. De milieuvriendelijke molentjes werden vooral door de kinderen gewaardeerd.
Enkele tips om te consuminderen:
- Maak voordat je gaat winkelen een lijstje met wat je nodig hebt en houd je hier tijdens het winkelen aan. Zo voorkom je dat je thuis komt met impulsaankopen waar je achteraf spijt van hebt
- Koop zoveel mogelijk producten met een goede herkomst, zoals fair trade producten en vermijdt aankopen die kinderarbeid stimuleren
- Geef geen geld uit dat je niet hebt! Je kunt beter wat langer sparen dan dat je later een lening terug moet betalen
- Koop zoveel mogelijk duurzame producten die langer meegaan dan wegwerpartikelen
- Koop zoveel mogelijk producten zonder verpakkingsmateriaal. Dit gaat thuis rechtstreeks in de prullenbak. Je doet er dus niets mee en het is slecht voor het milieu