Uit onderzoek blijkt dat er een tekort is aan kleinschalige en betaalbare bedrijfshuisvesting voor het MKB en dat gemeenten stug doorgaan met het bouwen van grote complexen. GroenLinks wil van het College weten hoe dat in Zoetermeer ligt, zeker omdat het College allemaal plannen heeft om grote bedrijfsterreinen te realiseren. In het verkiezingsprogramma van GroenLinks stond al de wens voor kleinere bedrijven ín de wijken.

Geacht College,

Het Zoetermeerse onderzoeksbureau EIM heeft onderzoek verricht naar de huisvesting van middelgrote en klein bedrijven en stelt dat gemeenten en projectontwikkelaars ‘weinig oog hebben voor de toenemende vraag van het midden- en kleinbedrijf naar kleinschalige, betaalbare bedrijfsruimten.’ In het kader van de grootschalige ontwikkelingen binnen Zoetermeer zoals Boerhavelaan, Prisma en Bleizo zou de fractie van GroenLinks graag weten hoe het College dit rapport beziet.

GroenLinks heeft daarom de volgende vragen:

1. Heeft het College kennisgenomen van het onderzoek van EIM?
    Zo ja, hoe relevant beziet het College de gegevens die uit het onderzoek naar voren komen voor Zoetermeer?
  2. Heeft het College zicht op de verhouding tussen vraag en aanbod van kleinschalige en betaalbare bedrijfsruimte binnen Zoetermeer?
  3. Heeft het College kennisgenomen van de voorstellen van MKB Nederland in reactie op het bovengenoemde onderzoek?
    Zo ja, wat is de reactie van het College hierop. In het bijzonder op de volgende punten:
    • Het voorstel dat de gemeente 50 tot 75 procent van de winst op de uitgifte van grond voor nieuwe bedrijfsterreinen en grote kantoorpanden steekt in renovatie of sanering van bestaande terreinen.
    • Het voorstel dat projectontwikkelaars een boete zouden moeten krijgen als hun panden te lang (twee jaar) leeg staan.
    • De stelling dat gemeenten en projectontwikkelaars niet tegemoetkomen aan de behoeften van mkb-bedrijven naar kleinschalige panden en dat er momenteel (grootschalige) bedrijfshuisvesting wordt gepland en gerealiseerd waar waarschijnlijk geen markt voor is.
    • De stelling dat bij het ontwikkelen van bedrijfsruimte de samenhang met buurgemeenten vaak ontbreekt.

Hoogachtend,
-Namens de fractie van GroenLinks -