De fractie van GroenLinks in Zoetermeer heeft vanmorgen de beelden van het incident in Palenstein (een wijk in Zoetermeer) met fractievoorzitter van de LHN Hilbrand Nawijn op WNL gezien. Zij is daarbij geschrokken van de heftigheid waarmee de reporter en de heer Nawijn belaagd zijn. Zowel journalisten als politici moeten ten alle tijden veilig hun werk kunnen doen. Geweld (zowel non-verbaal als verbaal) is dan ook onacceptabel. Tegelijkertijd wil GroenLinks dat er juist nu extra aandacht komt voor de jongeren.

De wijk Palenstein heeft recent te maken gehad met het gewelddadig overlijden van een tiener. De impact die dit heeft gehad op de gemeenschap is groot, en rust in de wijk is op dit moment dan ook hard nodig. Wat GroenLinks betreft wordt er dan ook verder gegaan met de goede richting die de gemeente Zoetermeer de afgelopen jaren heeft ingezet. Enerzijds middels een preventief beleid waarin jongerenwerk en de bestrijding van armoede een centrale rol spelen. Anderzijds door op te treden wanneer mensen met (verbaal) geweld of andere criminele activiteiten over de schreef gaan.