Tijdens de commissievergadering Ruimte van 1 september 2010 hebben de fracties zich unaniem uitgesproken over het behoud van de bomen aan het Saturnusgeel, Okergeel en Safarigeel (SOS-Geel). GroenLinks had dit punt op de agenda gezet omdat in Rokkeveen 48 watercipressen gekapt dreigden te worden. Dat plan is nu tot nader orde opgeschort.

De afgelopen tijd ontving de GroenLinks-fractie van verschillende kanten klachten over kapvergunningen. Met name in de Rokkeveense Geelbuurt was er veel onbegrip voor de voorgenomen kap van 48 watercipressen. Twee bewoners benadrukten tijdens de commissievergadering het belang en de waarde van de bomen in de wijk.

Bomenkapbeleid

Voor GroenLinks was dit aanleiding om het kapbeleid van de gemeente eens onder de loep te nemen. Daaruit bleek dat dat het doel van het beleid (beschermen van de bomen in Zoetermeer) niet in lijn ligt met de uitwerking van het beleid. GroenLinks heeft voorgesteld om het uitgangspunt 'ja, mits' te vervangen door 'nee, tenzij'. Daarnaast heeft GroenLinks voorgesteld om het beleid concreter te maken. Bijvoorbeeld door een uitputtende lijst op te nemen waarin voorwaarden staan waaraan een aanvraag moet voldoen om in aanmerking te komen voor een kapvergunning. Alle partijen waren het met GroenLinks eens dat niet alle bomen in de Geel-buurt gekapt hoeven te worden en dat de beleidsregels moeten worden aangescherpt.

Toezegging van de wethouder

Wethouder Speel, die zich erg betrokken toonde bij het onderwerp, heeft daarom toegezegd dat de watercipressen van het SOS-geel voorlopig niet gekapt worden. Bij de bewoners is al aangegeven dat er niet gekapt wordt zolang de bezwaarprocedure loopt. Wethouder Speel stelde voor om een volgende commissievergadering dit punt weer te agenderen, zodat er dan dieper op het beleid kan worden ingegaan. De genoemde verbeterpunten zal hij in ieder geval meenemen. Pas na afdoende behandeling van dit punt in de raad, waarbij de watercipressen als casus worden gebruikt, zal er een besluit genomen worden door het college over het al dan niet kappen in de Geel-buurt.