Marcel den Hollander, Zoetermeerder en leraar in Den Haag is er klaar mee. Met de RandstadRail. En na de zoveelste vertraging na al die jaren, neemt hij na zeven jaar een radicale beslissing: hij stapt over op de auto. Met veel tegenzin, want liever gaat hij met het OV. GroenLinks Zoetermeer vraagt al jaren aandacht voor betere dienstverlening van de RandstadRail, zonder dat daar gehoor aan wordt gegeven. We plaatsen de brief die Marcel schreef aan HTM (de vervoerder die de RandstadRail beheert) daarom hier helemaal.
"De maat is voor mij vol. Na zeven jaar ergernis met RandstadRail (RR) heb ik vandaag besloten dat ik geen gebruik meer maak van dit onbetrouwbare vervoermiddel. En dat terwijl ik aan de RR een ideaal vervoermiddel zou hebben. Station Leidsewallen bevindt zich op minder dan vijf minuten lopen van mijn huis. Mijn werk bevindt zich op minder dan vijf minuten lopen van halte Van Speijkstraat (Den Haag - red.) van lijn 3. Ik heb dus een directe verbinding. En ik heb een bloedhekel aan autorijden, omdat ik het stompzinnig vind als dagelijks duizenden mensen hetzelfde traject tussen Zoetermeer en Den Haag met de auto afleggen. Maar HTM RR dwingt mij tot dit besluit.
Weer eens kapot
Vanmorgen (vrijdag 5 december 2014 - red.) was het voor de verandering weer eens een kapot voertuig dat het tramverkeer tussen Zoetermeer en Den Haag lamlegde. Op andere dagen (en dat gebeurt helaas echt veel te vaak) zijn het wisselstoringen of seinstoringen, of vallen – vooral 's ochtends, door bestuurders die zich hebben verslapen? - zomaar trams uit. En dat alles nog naast de 'echte' gevallen van overmacht, zoals ongelukken op het tramtraject. Ik sta voor de klas en kan om die reden niet te laat op mijn werk komen, anders staan er 30 kinderen te schreeuwen op de gang en vinden hun ouders terecht dat ze te weinig les krijgen. Daarom vertrek ik altijd al een half uur eerder dan nodig zou zijn, ca. 7.00 uur, zodat ik om ca. 7.40 uur op school ben, terwijl de lessen om 8.15 uur beginnen. Dat er wel eens vertraging is, kan ik namelijk best begrijpen. Maar het gemak, waarmee de HTM het de reizigers aandoet om meerdere keren per maand of zelfs per week, de reizigers niet adequaat en op tijd te vervoeren, is hemeltergend.
Gebrek aan ambitie
Aan alle kanten straalt HTM een gebrek aan ambitie uit om een betrouwbare vervoerder van reizigers te zijn. Het wissel- en seinmateriaal is zo kapot, dat het op Marktplaats aangeschaft moet zijn. Voertuigen zijn zo vaak kapot, dat adequaat preventief onderhoud bij HTM een onbekend begrip moet zijn. Adequate informatie wordt lang niet altijd gegeven. Voor een ritje van ca. 20 km betaal ik 3,92 (en dat 2x per dag!), voor die prijs mag ik echt véél meer kwaliteit verwachten. Maar de HTM laat slechts aan haar reizigers voelen: "Jullie zijn er voor ons, wij zijn er niet voor jullie." (En als de tram wel rijdt, staan er meteen 3 controleurs om je heen om te checken of je ingecheckt hebt, wat een gênante vertoning.) Ik zou er niet rouwig om zijn als marktaanbieders van openbaar vervoer de klus van HTM gaan overnemen. Het kan alleen maar beter worden. Zo gauw een ander – passagiersvriendelijk – bedrijf het vervoer tussen Zoetermeer en Den Haag overneemt, zal ik graag weer van deze verbinding gebruik maken."
Ergert u zich ook groen en geel aan de RandstadRail? Mail de fractie van GroenLinks Zoetermeer! fractie@groenlinks-zoetermeer.nl