GroenLinks gaat voor een Zoetermeer met een veel betere luchtkwaliteit. De fijnstof die benzine - en dieselauto's uitstoten is erg schadelijk voor onze gezondheid. Ons streven is daarom om die auto's per 2035 te weren uit de stad. Dat vinden wij tegelijkertijd ambitieus én realistisch.

Onze fractievoorzitter Jordy Boerboom stelt dat we de normen van de World Health Organisation moeten aanhouden. Die zijn een stuk strenger dan die van de Europese Unie. Maar de nood is hoog; elk jaar overlijden er vroegtijdig meer dan 9000 mensen in Nederland aan de gevolgen van fijnstof.

GroenLinks begrijpt de zorgen van veel Zoetermeerders. Dat elektrische auto's betaalbaar zijn is een belangrijke voorwaarde. Daar hebben wij vertrouwen in. Zeker omdat de (technologische) ontwikkelingen niet stil staan. Heldere ambities en doelstellingen helpen om innovaties en verandering op gang te brengen. Het verkeer is nu één van de grote boosdoeners voor de luchtkwaliteit. GroenLinks ziet dat graag anders.