De komende jaren zal de armoede in gezinnen met en zonder kinderen toenemen. Ook de woningnood blijft groot. Mensen wonen soms al 40 jaar in een eensgezinswoning en daardoor loopt de doorstroming voor met name starters en jongeren niet goed door. Dit is duidelijk geworden tijdens een avond die GroenLinks Zoetermeer met een aantal experts uit de stad organiseerde.

Tijdens de avond op 16 juni kwamen de experts bijeen en onder leiding van fractievoorzitter Jordy Boerboom spraken zij over Zoetermeer tijdens en na corona. De stad staat er zowel financieel als qua leefbaarheid niet goed voor. Ingrijpen is daarom zeer noodzakelijk. De gemeenteraad spreekt over de toekomst tijdens het voor- en najaarsdebat (vlak voor en na de zomer). GroenLinks wilde input van experts uit de stad en sprak met Sabine Huls (directeur Museum de Voorde), Marleen Teunissen (voorzitter Stichting Leergeld), Raymond Onink (voorzitter Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Zoetermeer), Mariëtte Heemskerk (directeur De Goede Woning) en Jakobien Groeneveld (wethouder).

Zowel kunst en cultuur, als gezinnen in armoede, als ondernemers zijn op zoek naar steun om het hoofd boven water te houden. De experts zijn zeer bereid om samen te werken. GroenLinks Zoetermeer roept het college dan ook op om samen met mensen uit de stad na te denken over de toekomst van Zoetermeer. Welke keuzes er uiteindelijk gemaakt moeten worden, is aan de gemeenteraad. Voor GroenLinks zijn daarbij kwetsbare gezinnen, ondernemers en zzp-ers die dreigen uit om te vallen en kinderen in armoede daarbij belangrijke aandachtspunten. Ook de ontwikkeling van duurzame energiebronnen en van Zoetermeer een stad maken die goed afval scheidt en bronnen gaat hergebruiken, blijven hoog in het vaandel staan. Na de zomer praten de experts weer verder met de fractie van GroenLinks.