In de raadsvergadering van 16 december 2019 is in de gemeenteraad de Actualisatie Parkeerbeleid 2019 en de Parkeerverordening 2020 met steun van GroenLinks aangenomen. In de binnenstad en het nog te ontwikkelen Entreegebied is het hebben van een auto niet meer de standaard en ook gaan we beter kijken naar de vervoerswijze van verschillende doelgroepen. Ook heeft Zoetermeer voor het eerst een fietsparkeerbeleid.
De afgelopen maanden is het in de raad vaak gegaan over parkeren in Zoetermeer. Het beleid dat eerder was vastgesteld voldeed niet meer. Daarom is het college gekomen met een tweetal documenten: de actualisatie van het parkeerbeleid waarin de kaders staan met betrekking tot parkeren. En de parkeerverordening waarin met name beschreven is hoe met parkeervergunningen wordt omgegaan.
In het parkeerbeleid worden er een drietal keuzes gemaakt die GroenLinks van harte toejuicht. Ten eerste wordt Zoetermeer ingedeeld in een drietal zones. Te weten het Stadshart / Entree, de daaromheen liggende wijken en de rest van Zoetermeer. In het Stadshart / Entree is de parkeernorm (= hoeveelheid parkeerplaatsen per woning) lager dan in de omliggende wijken en nog lager dan in de rest van Zoetermeer. Daarnaast kijken we binnen de wijken ook naar de doelgroepen waarvoor we bouwen. Zo zijn er parkeernormen voor specifieke doelgroepen: jongerenwoningen, studentenwoningen, kamerverhuur, zorgwoningen en sociale/goedkope huurwoningen vastgesteld.
Een tweede belangrijk uitgangspunt voor GroenLinks is dat bij het parkeerbeleid gestreefd wordt naar een duurzame verstedelingsontwikkeling. Pas als alle andere te nemen maatregelen (beïnvloeden van gedrag, beter benutten van bestaande parkeerplaatsen, bijbouwen van parkeerplaatsen waar dat ruimtelijk mogelijk is) niet toereikend zijn, wordt er gekeken naar het uitgeven van parkeervergunningen.
Dat betekent o.a. dat bij nieuwe (bouw)ontwikkelingen de ontwikkelaar ervoor moet zorgen dat de parkeerbehoefte – volgens de nieuwe normen – op eigen terrein wordt gerealiseerd. Pas als dit aantoonbaar niet mogelijk is, wordt naar andere mogelijkheden gekeken. Het maken van nieuwe parkeervoorzieningen in de openbaar ruimte is - zeker in de binnenstad - in principe geen optie.
Het derde punt waar we trots op kunnen zijn is dat er voor het eerst een fietsparkeerbeleid in Zoetermeer is gekomen. Ontwikkelaars en de gemeente zijn hiermee verplicht om aan de opgenomen normen te voldoen bij het ontwikkelen van woningen. Hiermee kunnen we niet alleen verrommeling in de openbare ruimte tegengaan, maar wordt het vooral weer een stukje aantrekkelijker om de fiets te gebruiken!
Het beleid en de daarbij horende verordening is nu vastgesteld. De komende jaren zal moeten blijken of dit beleid ook in de praktijk goed werkt. In dit kader is van belang dat er een parkeerdrukmeting voor de binnenstad en de rest van de stad in 2020 wordt uitgevoerd. GroenLinks zal de resultaten hiervan met groot interesse bestuderen.
Uiteraard staat Armin voor verdere vragen en opmerkingen ter beschikking. Mail dan naar Armin Bauer.