“ Zoetermeer moet voor jongeren en ouderen fijner worden om te wonen ”

“Ik ben in Zoetermeer geboren en heb onder andere in Soedan gewoond, maar ik ben nu alweer acht jaar terug, inmiddels in Noordhove. Ik kom uit het sociale domein, zoals dat heet en werk bij Vluchtelingenwerk. Dan merk je hoe belangrijk het is dat mensen een eerlijke kans krijgen en dat de overheid goed werkt. Dat is voor mij heel belangrijk. Niet alleen voor deze groep, maar voor iedereen. Eerlijke behandeling, geen onterechte, exorbitante boetes als je een uitkering of een toeslag krijgt of een tas boodschappen. Dat zou ik heel graag anders zien. Daarnaast moeten we de energietransitie aanpakken.

Om te beginnen kunnen we heel goed gaan volgen hoe de gemeente Zoetermeer het op deze terreinen doet. Mensen moeten de gemeente gemakkelijk kunnen bereiken als ze ergens vastlopen. De menselijke maat moet voorop staan. Ik weet hoe nodig het is dat er serieus naar de mensen wordt geluisterd. We gaan in Zoetermeer nu aan de slag met de opvang van asielzoekers in de voormalige gevangenis. Ik werk zelf niet met vluchtelingen in Zoetermeer, maar de opvang vraagt wel een welkomstgebaar. Ik zag al een heel mooie actie van kerken, moskeeën en een tempel langskomen: wenskaarten maken, tekeningen en kunstuitingen die je gemakkelijk kunt ophangen. Dat soort dingen doet mensen goed.

Als GroenLinks willen we ook een welkomstgebaar maken. We denken aan het opfleuren van de buitenruimte met planten en boompjes. Heb je een goed plan? Laat het me weten!

Een sterk punt van Zoetermeer is dat het, vooral voor gezinnen, een heel fijne plek is om te wonen vanwege de ruimte en het groen. Hiervoor maken we ons als GroenLinks altijd sterk. Dat groen kan op gespannen voet staan met nieuwbouw. We mogen het gevoel van ruimte dat we nu nog hebben, niet kwijtraken. In het centrum kan wel de hoogte worden ingegaan zonder dat het ten koste gaat van groenvoorzieningen, maar er moet wel worden nagedacht hoe dat in de andere wijken gaat verlopen.

De ‘Entree’ bij de Mandelaburg is een mooie plek om te gaan bouwen. Dat is nu een woestenij, maar het kan een prachtige woonplek worden, vlakbij het centrum en dichtbij het belangrijkste treinstation. Misschien wordt het aantal benodigde parkeermogelijkheden nu wat onderschat. Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat mensen hun auto verkopen omdat ze toch dichtbij het station gaan wonen. Het is wel zo dat we in Zoetermeer een enorm goede fietsbereikbaarheid hebben. Het is altijd handiger door Zoetermeer te fietsen dan er met een auto doorheen te rijden.

Zwakke punten van Zoetermeer zijn dat er voor jongeren wat minder te doen is en dat ze moeilijker een woning vinden, al wordt daar nu wel aan gewerkt. De bouw is meer op gezinnen gericht. Er mag ook meer aandacht zijn voor gelijkvloerse ouderenwoningen, in het centrum, niet ergens afgelegen in de stad.”