GroenLinks wil van het gemeentebestuur weten of er een kapvergunning is afgegeven en met welke opdracht de uitvoerders op pad zijn gestuurd. Daarnaast vraagt de partij zich af of de gemeente expertise heeft ingeschakeld. “Het kan natuurlijk dat de bomen ziek waren en vervangen moesten worden om erger te voorkomen, maar die beslissing kan wat ons betreft alleen worden gemaakt door mensen die er verstand van hebben”, zegt raadslid Walter van Steenis.

Walter vindt de kaalslag pijnlijk om te zien: “de kap van grote bomen, in combinatie met het drastisch snoeien van struiken, heeft een negatief effect op de biodiversiteit. Deze bomen nemen veel water op, en dat is belangrijk en noodzakelijk om Zoetermeer klimaatadaptief te maken. Daarnaast geven de bomen met hun grote kroon veel schaduw, waarmee we zomerse hittestress voorkomen. Daarom willen wij dat het college er in ieder geval voor kiest om bomen van dezelfde grootte terug te plaatsen.”