Dat is wat GroenLinks betreft binnen iedere afdeling van de gemeente de inzet. Het is een grote uitdaging die vraagt om investeringen en het maken van andere keuzes. Voor daadwerkelijke verandering is vasthouden aan één visie en samenwerking met alle organisaties en inwoners uit de stad nodig.

GroenLinks wil dat er voor alle bevolkingsgroepen in de stad een kwalitatief goede woning beschikbaar is en dat er op basis van behoefte verschillende soorten woonvormen worden aangeboden. Dat betekent investeren in diverse nieuwbouw, maar ook niet vergeten te investeren in de bestaande wijken. Daarbij ziet GroenLinks de energietransitie en verduurzaming van de stad als kansrijk vliegwiel.

Het onderzoek 2040 laat duidelijk zien wat de kwaliteiten van de stad Zoetermeer zijn: groen, water, rust en ruimte. Het is belangrijk dat deze kernkwaliteiten behouden blijven en versterkt worden. GroenLinks ziet Zoetermeer prachtige parken heeft. In de wijken zien wij daartegen nog veel kansen op vergroening. We verwachten we van het college dat geen nieuwbouw - en/of renovatieproject los wordt gezien van een groene leefomgeving. Die investeringen verdienen we terug in de vorm van gelukkigere inwoners.

Voor gelukkige inwoners is perspectief en mee kunnen doen erg belangrijk. Het rapport laat een duidelijke mismatch zien tussen de beroepsbevolking en de werkgelegenheid. Wat GroenLinks betreft komt het college met een plan om samen met ondernemers en scholen banen te creëren voor Mbo’ers en inwoners die om verschillende reden zijn afgehaakt in het onderwijs. Door deze mensen perspectief te bieden kunnen we daadwerkelijk een verschil maken in de stad.

GroenLinks wil een andere aanpak in het sociaal domein: het aanpakken van de daadwerkelijke (oorzaken van) problemen: een tekort aan betaalbare woningen en schulden die zorgen voor enorme stress bij inwoners en gezinnen. Wees creatief: bied gratis kinderopvang voor éénouder gezinnen, laat mensen boetes op andere manieren ‘terugbetalen’ en zet volop in op het vroegtijdig signaleren van huiselijk geweld en andere problematiek binnen gezinnen.

Zoetermeer bestaat niet uit 125.000 losse individuen. De coronacrisis heeft laten zien wat voor krachtige bodem er ligt in de stad. Het lief en leed potje is een mooie start, maar er is meer nodig: creëer ontmoetingsplekken, geef scholen een prominente plek, investeer in buurtwerk, zorg dat inwoners jaarlijks voor 100.000 euro aan voorzieningen in de eigen buurt mogen uitgeven en maak de diversiteit in Zoetermeer onze kracht.

Als we daadwerkelijk verandering willen, vraagt dat om één visie die we twintig jaar volhouden en samenwerking en het betrekken van maatschappelijke organisaties, ondernemers en bovenal onze inwoners. Alleen op die manier kunnen we sociale ongelijkheid terugdringen en zorgen voor de gelukkigste inwoners van Nederland in 2040.